2 tipy, jak vyřešit vztahová úskalí v podnikaní terapeutů

V každém podnikání se někde ocitáme na hraně etiky a férovosti. Někdy se jedná o obyčejnou lidskost, kdy někdo využije příležitosti, my skočíme na lep a už se vezeme. Jindy se může jednat o zneužití našich schopností „pro dobrou věc”. 

Dneska bych chtěla mluvit hlavně o barterování terapie a „adopci” klientů, což jsou dva poměrně rozšířené jevy se skrytými úskalími.

Barterování terapie za terapii nebo za jinou osobní službu je pro mě na etické hraně.

Tento způsob si nese s sebou úskalí nejistoty a narušení vztahu mezi terapeutem a klientem. V takové situaci vzniká velmi křehký vztah, který může sebemenší nápor emocí nebo traumatu zničit. Když hranice mezi tím, kdo je kdo, nejsou pevně stanovené, oba se stávají terapeuty, a to i v klientské pozici. Více o tom se dozvíš v epizodě podcastu U léčitelských ohňů.

Existují také duální vztahy, které se mohou v rámci terapeutického vztahu zamotat.

Tedy situace, kdy tě klient pozve na narozeniny své dcery, ve chvíli, kdy ty od něj požaduješ určité služby např. pokládku dlažby nebo vyžehlení prádla. V takové chvíli je důležité udržet hranici, aby terapeutická důvěra nebyla narušena. Měli byste si stanovit kdy a co je ve vašem vztahu možné, aby nedocházelo k situacím, které jsou nad rámec vaší role.

Druhým úskalím je tzv. adopce klienta.

Což znamená, že se snažíme neustále klientovi pomáhat až za hranice profesionálního vztahu. V podnikání existují okamžiky, kdy se klientský vztah překlápí do něčeho jiného. Někdy směrem k přátelství a jindy k přijetí klienta za svého, včetně jeho příběhu, bolístek atd. 

 V té chvíli se ztrácí odstup a často se stává, že namísto toho, abychom klienta provázeli tam, kam chce jít. Tak ho vedeme tam, kde si myslíme, že je to pro jeho dobro. Místo toho, abychom mu řekli hele, tady máš problém, který je potřeba řešit,” ho zabalíme do deky a uvaříme mu čaj. Hlavním cílem je, aby se cítil dobře. A nakonec je nám jedno, že jsme tu od toho, abychom mu pomohli posunout se blíže k sobě a dosáhnout svého cíle. 

To, co se děje v obou těchto kontextech, je to, že přebíráme kompetence klienta a přeneseme je na sebe. Při barterování se to může dít podvědomě a při adopci klienta často i vědomě. Bez ohledu na způsob narušujeme tím vlastní práci. 

Podnikání ve službách je založené na vztahu a tyto vztahy vyžadují péči. Je důležité si udělat čas a přemýšlet o tom, co považujeme za etické a co ne. Až dojdeš k nějakému závěru, dej mi vědět, co tě napadlo. Stačí napsat na e-mail hanka@hankatoulava.cz